Velkommen til Vårt Interaktive Teorikurs på Privatfly.no

Hos Privatfly.no tilbyr vi et omfattende teorikurs designet for å gi deg en fleksibel og grundig forståelse av nødvendig kunnskap til bli en god pilot. Kurset er spesielt utformet for å tilpasse seg din unike læringsstil og timeplan, og gir deg muligheten til å studere i ditt eget tempo, uavhengig av hvor du befinner deg.

Selvstudie via Internett:
Kurset vårt er fullt tilgjengelig online, noe som betyr at du kan studere hvor som helst og når som helst. Dette gir deg en enestående fleksibilitet i din læring. Du vil kunne arbeide gjennom øvelsesoppgaver i ditt eget tempo og motta umiddelbare tilbakemeldinger online. Dette interaktive systemet sikrer at du forstår hvert konsept før du går videre. Våre studenter bruker vanligvis omkring 200 timer på å fullføre selvstudiedelen, men dette kan variere basert på individuell progresjon.

Tilgjengelighet til Instruktører:
Skulle du ha spørsmål underveis, er våre erfarne instruktører bare et tastetrykk unna. De er tilgjengelige for å hjelpe deg med å forstå komplekse temaer og gi veiledning gjennom din studieprosess.

Innholdet i Kurset:
Vårt teorikurs dekker alle fagene til PPL(A) på en god måte:

– Flygeteori og -operasjoner
– Luftfartøylære og instrumentering
– Navigasjonsteknikker
– Meteorologi
– Lover og bestemmelser relevant for luftfart
– Operasjonelle prosedyrer
– VFR-Kommunikasjon
– Ytelser og flygeplanlegging
– Menneskelige ytelser og begrensninger

Kursstruktur:

Obligatoriske Innsendingsoppgaver:
Hver seksjon av kurset inkluderer innsendingsoppgaver som består av 12-20 spørsmål for å sikre din forståelse av materialet. Når disse oppgavene er fullført, mottar du øyeblikkelig tilbakemelding med forklaringer som bidrar til dypere innsikt i emnet. For å gå videre, kreves det at du oppnår mer enn 75% korrekt på disse oppgavene. Hvis ikke, tilbys det en mulighet til å revidere og forsøke igjen etter en time.

Lærebok og Interaktivt Kurs:
Kurset er strukturert rundt en omfattende lærebok som dekker alle aspekter av pensumet. For en mer interaktiv tilnærming, tilbyr vi også et online kurs som følger læreboken tett. Dette kurset er presentert i et dynamisk format med opplesning av tekst, noe som gjør det mulig for deg å fordype deg i materialet uten å måtte lese alt selv. Du kan velge å gå gjennom hele pensumet eller fokusere på spesifikke deler som krever ekstra oppmerksomhet.

 

Live Webinar:
Som en integrert del av vårt teorikurs, tilbyr vi regelmessige live webinars som dekker alle fagene. Disse sesjonene varer mellom 2 og 2,5 timer og gir deg muligheten til å stille spørsmål direkte til instruktørene. Det oppfordres til diskusjon og samarbeid med andre studenter, og vi inkluderer også en vennlig quizkonkurranse for å teste din kunnskap på en morsom og engasjerende måte. Som elev hos Privatfly.no har du fri tilgang til disse webinarene, og du kan delta så ofte du ønsker.

Neste Webinar:

No Events on The List at This Time

Fullstendig oversikt over når webinarene kjøres finner du her:
https://privatfly.no/webinar/

 

Bestill kurs her:
https://privatfly.no/#price

 

Fagene

5 – Flyteori

I første kapittel får du en grunnleggende innføring i flyets oppbygning og aerodynamikk, hvilket er nødvendig for å forstå hvordan et fly oppfører seg i luften.

Hva gjør at en vinge klarer å holde et fly oppe i luften? Hvordan fungerer rorene og hva skjer om motoren skulle stoppe?

Dette er noen av tingene du får svar på her. Dessuten er det vanlig når man beveger seg inn i et nytt fagområde at man oppdager mange nye fagord. Derfor beskrives også en del grunnleggende ord og utrykk i dette kapitlet.

8 – Luftfartøylære

Kapittel 2 har som mål å lære deg hvilke muligheter og begrensninger en motor har slik at du kan utnytte den på en mest mulig effektiv måte. Dette krever litt kunnskap, men det er ikke meningen at du skal kjenne til alle delene i en motor. En grunnleggende forståelse forventes dog av deg som pilot.

Når du skal ut å fly som privatflyver er det først og fremst de visuelle referansene du skal forholde deg til. Samtidig er det noen instrumenter du er helt avhengig av. Du vil få en beskrivelse av de vanligste instrumentene i cockpiten og hvordan de fungerer.

Hvordan klarer man å måle høyden og hastigheten i et fly? Hva er en gyro? Dette er noen av spørsmålene du vil finne svar på her.

3 – Meteorologi

Noe av det som har mest innflytelse på hvordan flyturen blir, eller om den overhodet kan gjennomføres, er været.

Som du skjønner, kreves det av piloter at de har gode kunnskaper om været. Selv om vi lever i et moderne, teknologisk samfunn kan været overraske oss alle. Som pilot vil du ha tilgang til egne, godt detaljerte værvarsler. Hvordan du skal lese disse varslene blir nøye gjennomgått i kurset.

Har du noen gang lurt på hva et lavtrykk er? Eller hva en kaldfront er? Og hvordan oppstår vind? Dette vil du kunne svare på etter å ha gjennomgått dette kapitlet.

9 – Navigasjon

For å kunne finne frem når du er ute og flyr må du ha en del grunnleggende kunnskaper om navigasjon. I dette kapitlet går vi gjennom de vanligste instrumentene og hjelpemidlene som gjør at du kommer frem til bestemmelsesstedet.

Har du for eksempel tenkt over at kartet er trykket på et papir som er flatt mens jorden er rund, og hva dette kan bety når du er ute og flyr? Er du sikker på at kompassnålen virkelig peker mot nordpolen? Alt dette og mer svarer vi på i kapitlet om navigasjon.

4 – Flytelefoniprosedyrer

Kommunikasjon ved hjelp av radio er et viktig hjelpemiddel når du er ute og flyr. Dette systemet brukes til all kommunikasjon med bakken og det er viktig at du forstår hvordan dette fungerer og hvilke begrensninger systemet har. Derfor starter faget med grunnleggende teori om strøm og radiobølger.

Når du har fått en forståelse for dette så begynner du på selve fraseologi delen (hvordan man sender og mottar meldinger samt hva de betyr). Mye av kommunikasjonen foregår på engelsk, men du vil fort oppdage at det er et svært enkelt språk som benyttes.

7 – Ytelser og flygeplanlegging

I denne delen vil du få en innføring i hvordan du planlegger en flytur. Her vil du bl.a få bruk for det du har lært i Navigasjonskapitlet. Du vil lære å gjøre forskjellige utregninger på en manuell regneskive. Det forventes at du kan bruke denne både til teorieksamen og den praktiske oppflygingen.

Du vil også lære hvordan du skal laste et fly riktig, noe som er meget viktig for balansen. Dette høres kanskje litt komplisert ut, men når du får satt deg inn i studiematerialet så er det faktisk ganske enkelt.

1 – Lover og bestemmelser

Når du skal ut og fly er det en god del forskrifter du må forholde deg til. I læreboken har vi et utdrag av de forskrifter som gjelder for deg som privatflyger. Du slipper med andre ord selv å finne ut hvilke forskrifter som er relevante – vi har gjort jobben for deg!

Dette kapittelet kan være litt tungt å lese, men er uhyre viktig. Uten denne kunnskapen vil du ikke komme deg gjennom den praktiske delen og selve oppflygingen. På nettskolen har vi derfor oppgaver som hjelper deg gjennom pensum slik at dette ikke skal bli altfor tungt stoff.

6 – Operasjonelle prosedyrer

Dette faget oppsummerer mye av det du har vært gjennom tidligere i boken. Noe av det du skal arbeide med i dette faget er bl.a: Forberedelse av en flytur, hva som lovverket krever av en slik forberedelse, hva som kreves av utstyr i et luftfartøy, hva du skal gjære dersom du kommer ut for en ulykke, og noen generelle nødprosedyrer. Mye av dette vil allerede være kjent stoff når du har kommet så langt i kurset.

2 – Menneskelige ytelser og begrensninger

Menneskets hjerne og kropp er i utgangspunktet ikke laget for å fly. Det vil således by på en del utfordringer for hjerne og kropp å oppholde seg høyt til værs. Hvor høyt kan du fly uten å bruke oksygenmaske? Hva er stress og er det bare en ulempe å bli utsatt for litt stress? Hvordan er det egentlig vi tar beslutninger i stressituasjoner? Dette kapitelet er ganske interessant og vil gi deg nyttig lærdom som du garantert vil få bruk for som pilot.

X
X
X
X